Zdravé sebavedomie je základ všetkého.

Je to moja obľúbená téma, pretože sa jej dlhé roky venujem. Kedysi som mala veľmi nízke sebavedomie a neverila som si. To ma prinútilo študovať túto tému z každej strany. Prešla som si rôznymi technikami, praktikami a koučingmi.

Kto nemá zdravé sebavedomie neodváži sa žiť lepší život. Nie, žeby nechcel, ale proste sa mu to nedá a často cíti strach. Či už osloviť nových ľudí, ozvať sa v kolektíve, zmeniť prácu, požiadať o vyšší plat alebo vystúpiť pred publikom.

Je to aj častá téma koučingu s klientmi. Sebavedomie sa nezískava len úspechmi, značkovým oblečením alebo cez pochvaly iných ľudí.

Získava sa skúsenosťami, trénovaním a dokonalým poznaním sa: seba – uvedomením. Znamená to, že poznám svoje silné stránky, slabé stránky (ale netrápim sa), ciele, hodnoty, viem presne čo od života chcem a čo ma robí šťastnou. Uvedomujem si, že nemôžem každému vyhovieť ani pomôcť a som s tým zmierená.

Sebavedomie sa často zamieňa s aroganciou a pýchou. Arogancia a pýcha je len skrytý strach. Strach, že nie som dosť dobrá. Strach, že ma nepríjmu. Strach, že zlyhám.

Skrývam nízke seba-vedomie. Musím sa pred ostatnými ukázať, že som niekto. Veta: „Fake it til you make it“ (skôr než to dosiahneš, hraj to) v tomto prípade až tak nefunguje.

Ako si môžeš overiť či tvoje sebavedomie je zdravé, nízke alebo fejkové? Mám pre teba jednoduchý test.

VYSKÚŠAJ TEST:

Predstav si, že ti kamarát navrhne, aby ste sa išli najesť do neďalekej reštaurácie. Vonku prší a fúka vietor. Je vzdialená asi 10 minút pešo od vás a úprimne sa ti do toho počasia veľmi nechce.

Ako zareaguješ? Čo kamarátovi povieš?

Daj si čas na premyslenie. Ak odpoveď máš, zroluj nižšie na vyhodnotenie.

sebavedomie

 

  • Reakcia typu : „Hmm, oukey, tak poďme.“

Človek, ktorý sa obetuje len kvôli spokojnosti iným, napriek tomu, že sa mu nechce ísť, má nízke sebavedomie. Záleží mu totiž viac na druhom človeku, ako na ňom samom. Chce sa mu zapáčiť a tak sa podriadi.

 

  • Reakcia typu: „Si sa zbláznil?! Si myslíš, že sa kvôli tebe budem trepať cez polku mesta v tomto počasí?“

Druhý extrém – arogancia. Namyslený, v skutočnosti nevyrovnaný človek. Silná potreba zhodiť druhého a ukázať, že on je tu ten čo rozhoduje.

 

  • Reakcia typu: „Vieš čo? Úprimne sa mi veľmi nechce ísť do toho počasia, ale môžeme ísť nabudúce, ak si s tým v pohode.“

Zdravo sebavedomý človek sa má rád, ale zároveň ukáže, že je ochotný hľadať kompromis.

 

 

Tak čo? Aký bol výsledok testu? V ktorej odpovedi si sa našiel? 🙂
Cieľom článku nie je, aby sme teraz súdili iných ľudí za ich reakcie a označovali ich za zakomplexovaných alebo arogantných. Cieľom je, aby sme sa zamysleli nad vlastným sebavedomím 🙂

 

Cítiš, že potrebuješ zapracovať na svojom sebavedomí? Prečítaj si tiež 6 spôsobov, ako si zvýšiť sebavedomie >>>

 

Ak ťa tento článok inšpiroval a pomohol ti, zdieľaj ho aj so svojimi priateľmi na Facebooku.

Ďakujem 🙂

 

Comments

comments