Vyhorenie je nesúlad medzi očakávaním a realitou. Mali sme nejaké očakavania, ale zisťujeme, že práca nám to nedáva.

Nie je choroba, ale citové a mentálne vyčerpanie.

Je to nespokojnosť, ktorú treba riešiť, nie v sebe potláčať a tváriť sa, že sa všetko vyrieši nejak samo.

Najčastejšie sa vyskytuje v odvetviach, kde sa pracuje s ľuďmi. Nezáleží na to, či je to podnikanie alebo zamestnanie. Najrýchlejšie sa dostaví, ak nás práca nebaví, ale vyhorenie pokojne môže prísť aj z práce, ktorá nás baví, resp. bavila.

Keď čítaš tieto riadky, asi už tušíš, že niečo nie je v poriadku s tvojou pracovnou oblasťou.

 

Ponúkam ti 5 otázok, nad ktorými sa môžeš zamyslieť, či vyhorenie nie je aj tvoj prípad:

 

1. Cítiš, že sa v práci nemáš kam posúvať?

Každý jeden deň je úplne rovnaký. Cítiš, že práca ťa už nenapĺňa alebo tvoja kariéra nikam nesmeruje. Nevieš sa pohnúť ani s vyšším platom, ani vyššou pozíciou ani s pracovným časom.

Skrátka, stratila si motiváciu a chuť. Najradšej by si všetko nechala tak.

 

2. Cestou do práce vnímaš nepríjemné pocity?

Už ráno keď zazvoní budík ho vypínaš a pri predstave, že ideš opäť do práce cítiš nechuť, nahnevanie alebo rozčarovanie. Máš plnú hlavu myšlienok ako veľmi sa ti nechce. Cestou sa tieto negatívne pocity zvyšujú.

Skús tieto pocity odpozorovať a definuj si z čoho presne pramenia, čo ti vadí na danej práci. Ak to budeš mať pomenované, rýchlejšie prídeš na príčinu a pomôže ti to pri nárokoch na novú prácu. Budeš mať jasnejšie čo treba v tvojej pracovnej oblasti zmeniť.

 

vyhorenie

3. Piatky a víkendy miluješ?

Miluješ, pretože sa nemusíš venovať práci. Cítiš taký pocit vykúpenia a zbavuješ sa akejsi bolesti.

Máš syndróm KZP = konečne zase piatok a pondelok ráno považuješ za najhorší deň v týždni. Nepáči sa ti predstava, že „ešte 5 pracovných dní“ pred tebou.

 

4. Motkáš sa, tváriš sa, že pracuješ alebo si zámerne predlžuješ prestávky?

Zabíjaš čas všelijakými možnými spôsobmi, najideálnejšie je, ak si pri tom mimo svojho pracoviska. Vyhýbaš sa komunikácii s kolegami a na teambuildingy si nájdeš vždy dobrú výhovorku prečo neprísť.

Vytáčajú ťa zákazníci, klienti alebo kolegovia. Prekrútiš oči vždy, keď niekto na teba v práci prehovorí a stalo sa, že si už na niekoho nakričala.

Nedvíhaš telefonáty, aj keď vieš, že sa k tebe chce klient objednať a zaplatiť ti.

 

5. Si po práci mentálne a fyzicky vyčerpaná?

Po príchode domov z práce cítiš vyčerpanie. Nevládzeš mentálne ani fyzicky. Jediné, čo dokážeš je rýchlo sa najesť a oprať oblečenie, aj to kvôli tomu, lebo máš prázdny šatník.

Máš chuť len ležať nehybne v posteli. V noci sa ale môže vyskytnúť aj nespavosť a tvoje myšlienky sa točia okolo práce.

Ak nepomohla ani 2 týždňová dovolenka, je na čase prehodnotiť svoju súčasnú kariéru.

 

Ak si na všetky otázky odpovedala áno, pravdepodobne si prechádzaš vyhorením.

V práci trávime v priemere jednu tretinu života. Čo je približne 80 000 hodín za život.

Uvedom si, že keď si stále pod tlakom negatívnych emócií a nechute, ničí to tvoje zdravie. Neostávaj v práci, ktorá ťa nebaví a totálne ťa vyčerpáva. Daj si oddych a začni robiť kroky k tomu, aby si začala robiť niečo nové a s radosťou.

Svoj život máš v rukách a môžeš ho meniť k lepšiemu.

Dobre si premysli, čo očakávaš od novej práce, koľko peňazí chceš zarábať, čo ťa baví robiť a čo ti spôsobovalo nechuť a rozčarovanie.

 

>>> Ak ťa o vyhorení zaujíma viac, príď 27.9.2018 na ProfesiaDays do Košíc, kde budem prednášať na Hlavnom pódiu na túto tému 🙂 <<<

 

Napíš mi do komentára pod článkom, či si si aj ty prešla vyhorením, aké pocity si prežívala a čo ti pomohlo prekonať ho.

 

Ak ťa tento článok inšpiroval a pomohol ti, zdieľaj ho aj so svojimi priateľmi na Facebooku.

Ďakujem 🙂

 

Comments

comments